bel

bel

bel

Chris Booth

 

Chris Booth (1948) is een van Nieuwzeelands toonaangevende beeldend kunstenaar, die nu vaak over de hele wereld werkt.
Hij werkte met een team van medewerkers van 03-05-2004 tot 24-08-2005 in de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum aan zijn kunstwerk Echo van de Veluwe, dat bestaat uit 310 zwerfstenen. Het ontwerp is o.a. gebaseerd op onderzoek dat de kunstenaar deed naar de geschiedenis van de beeldentuin, de aanwezige flora en fauna en de geologische samenstelling van de beeldentuin. Op woensdag 24 augustus 2005 werd het kunstwerk officieel overgedragen aan het museum na een indrukwekkende Maori-ceremonie.


 

Chris_Booth

Echo van de Veluwe

Zwerfstenen van verschillende soorten graniet, stalen kabel
Beeldentuin Kröller-Müller Museum, Hoge Veluwe


Omschrijving door de kunstenaar:

De golvende vorm van de zwerfstenen beweegt zich door en tussen de bomen, zoals de wind het zand beweegt; zoals gletsjers in vroeger tijden het land vormden en stenen uit Scandinavië naar hier vervoerden. De vorm verwijst naar de golving van de zandduinen, die zo kenmerkend zijn voor het gebied rond het museum en naar de golven op het water in nabijgelegen vijvers. De eivorm van het werk is geïnspireerd op het oppervlak van één van die vijvers. Het kunstwerk benadrukt het belang van water, dat op de Veluwe door overmatig gebruik schaars is. De spiraalvorm van de stenen is geïnspireerd op de stromingen van de wind, die in duizenden jaren het uiterlijk van het landschap veranderde. Het kunstwerk gaat ook over de destructieve invloed die de mens, onder andere door eeuwenlange landbouw, op de kwetsbare grond heeft gehad.

In opdracht van de kunstenaar werd uitgebreid geologisch onderzoek verricht naar de herkomst van de gebruikte zwerfstenen. Van elk van de stenen werd in kaart gebracht waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen en hoe oud ze waren.


Chris_Booth.2

 


Intensief onderzoek naar de geomorfologie en sociale geschiedenis van de beeldentuin en het omliggende gebied van het park Hoge Veluwe resulteerde in vijf belangrijke factoren die de basis vormden voor het concept van het kunstwerk: gletsjers, (100.000-150.000 jaar geleden, toen de voorlaatste ijstijd dit landschap bedekte en vormde); grillige rotsen, die door deze gletsjer in Scandinavië werden opgepakt, vervoerd en neergelegd in het noorden van Nederland en Duitsland (het beeld is gemaakt van deze keien); wind, die het zand bracht nadat de gletsjer afnam; de landbouw, mogelijk tot 6000 jaar op het gebied grenzend aan het beeldhouwwerk en het effect ervan op dit kwetsbare landschap, water, een kostbaar goed, dat op dit moment in gevaar is.

`Echo van de Veluwe` is gemaakt door een team van vijf, dat tien maanden in de open lucht werkte naast de plaats van het kunstwerk. 310 grillige rotsen werden gebruikt en het totaal weegt 32 ton. Duizenden bezoekers bezochten het kunstwerk in aanbouw in de beeldentuin.

Het kunstwerk kreeg zijn naam van Peet Brons, een 97-jarige gepensioneerde boer uit het gebied en verstandig persoon, die het project en het team vanaf de eerste dag omarmde.


 

Chris_Booth.3

 


Ander werk van Chris Booth is te vinden op zijn website.

Bronnen:

http://www.kmm.nl/object/KM%20131.051/De-echo-van-de-Veluwe
http://www.chrisbooth.co.nz/echo.html

 Met hartelijke dank aan Chris Booth voor zijn medewerking en toestemming voor overname.

stuurlinks

stuurrechts

 

.