bel

bel

bel

Scheepswerf `Vrijenban` Delft

 

Zeilklipper_De_Hoop

Informatie over het schip:

Type: Klipper
Bouwjaar: 1915
Werf: Hendrik Boot `Vrijenban`
Lengte: 25,85 m
Breedte: 5,80
Diepgang: 070 m
Zeiloppervlakte: 240 m2
Hoogte: 4,95
Motor: John Deere 235 PK


Zeilklipper_De_Hoop.02

Het schip `De Hoop` is een voormalig zeilend vrachtschip uit 1915. Indertijd vervoerde het kolen, zand en grind. Tegenwoordig is het ingericht als zeilend passagiersschip, waarbij het voormalig vrachtruim is omgebouwd tot luxe accommodatie. Het biedt plaats aan 36 personen tijdens dagtochten en bij meerdaagse tochten is er slaapgelegenheid voor 20 personen.

Geschiedenis:
Opdrachtgever: Schipper Lambertus Cornelis Maasbach liet in 1915 het ijzeren klipperschip `De Hoop` bouwen voor zijn jongste zoon Gradus Theodorus. Werf van aanbouw: `Boot Vrijenban` te Delft. Deze werf bestaat nog steeds onder de naam `Scheepswerf Brocx`. `De Hoop` werd gebouwd volgens een bouwtekening uit 1892. Aan de hand van deze tekening zijn in de loop van de jaren tientallen klippers gebouwd, uiteraard met verschillende afmetingen en tonnages. Op 20 mei 1915 werd de kiel van `De Hoop` gelegd. Op 7 oktober werd het schip te water gelaten.

Volgens bestek van de werf werd het schip compleet opgeleverd op 15 oktober, maar zonder mast. De hoofdmast van het oude houten schip van L.C. Maasbach werd overgezet op `De Hoop' , dat tot 1937 gezeild/gesleept werd op de grote rivieren. Hoofdzakelijk kolen uit het Ruhrgebied naar Nederland. In 1937 motor geplaatst: Deutz 55 p.k. 2 cylinder, omgebouwd tot motorklipper met stuurhut. 1962 verkocht aan J. van Vliet te Rhenen. Hoofdzakelijk vervoer van grind en zand uit de grindgaten te Limburg naar de Randsteden.

1977 verkocht aan Kees Rol, deze heeft `De Hoop` omgebouwd tot 1 mastklipper voor het IJsselmeer en de Wadden. Ook heeft hij reizen naar de Oostzee gemaakt. De Deutz motor is vervangen door een moderne motor Daf 615- 120 p.k.

Na een aantal keren verkocht te zijn aan o.a. K.H. Hiemstra en Gerard Kroes, beide woonachtig te Leeuwarden, is de huidige eigenaar Nico de Wit. Deze heeft in december 1992 `De Hoop` naar Zeeland gehaald en vaart vanuit Goes. In de afgelopen 10 jaar is `De Hoop` voortdurend verbeterd en aangepast aan de huidige eisen van de chartervaart o.a.: nieuwe hoofdmotor John Deere 135 p.k. nieuwe generatorset 15. k.v.a. Lister, nieuwe schipperswoning, nieuw zwaard en zeillieren. En nieuwe zeilen.

Informatie over de eigenaar:
Nico de Wit
Iepenstraat 16
4462 VP Goes
Telefoon: 0113-342964
Mobiel: 06-54253308 
Fax: 0113-342964
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
www.zeilklipper-dehoop.com
Bron: http://www.schippersvereniging-houthaven-goes.nl/schip.php?schipid=3


Zeilklipper_De_Hoop.03

Schipper Nico praat honderduit over zijn zeilklipper. De hele geschiedenis brengt hij op boeiende wijze naar voren. Je weet dan, dat elke vierkante centimeter van dit bijna honderd jaar oude schip al meerdere malen door zijn vingers is geweest voor onderhoud. Ook over de werf van H. Boot & Zonen `Vrijenban` en de opdrachtgever tot de bouw van zijn schip `De Hoop' , dhr. Maasbach in 1915, weet hij het een en ander te vertellen. Nico noemt de plaats van de werf Vrijban, ooit een gehucht dat nu opgeslokt is door Delft.


Zeilklipper_De_Hoop.04 

 Er valt nauwelijks en plekje roest te bespeuren.


Zeilklipper_De_Hoop.05

Winch op het achterdek.


Zeilklipper_De_Hoop.06 

Gangboord met woongedeelte.


Zeilklipper_De_Hoop.07

Kompas met onder rode hoes het stuurwiel.


Zeilklipper_De_Hoop.08 

De Hoop, waarop hoopte men bij de naamgeving? Een behouden vaart? Een goede bevrachting? Een lang bestaan van dit schip? Nico hoopt dat hij zijn passagiers een fijne reis kan bezorgen op de Zeeuwse wateren.


Zeilklipper_De_Hoop.09

Touwen en trossen overal aan dek. Klaar voor een stevige bries.


Zeilklipper_De_Hoop.10

De anker winch.


Zeilklipper_De_Hoop.11

Zij aan zij in de haven van Goes.


Zeilklipper_De_Hoop.12

Een plaatje, zo`n boeg (neus) wil elk schip wel hebben. Nico weet te vertellen dat de opstand op de boeg een klapmutsje heet. Dit heeft te maken met de godsdienstige achtergrond van de schipper. Zo`n klapmuts betekende dat de schipper `s zondags niet voer, dus bij het afmeren moest men daar niet achter gaan liggen, want dan kon je `s zondags niet meer weg. De familie Maasbach was van christelijke huize en bij ouderen is Johan Maasbach bekend als prediker van de Pinksterbeweging op radio en tv.


Zeilklipper_De_Hoop.13 

Stoere brokken staal die het schip houvast moeten bieden als dat nodig is.


Zeilklipper_De_Hoop.14

Wat een schoonheid.


 Zeilklipper_De_Hoop.15

Net niet zichtbaar in de mast onder de windvaan zit een bal. Als deze verguld was met bladgoud betekende het dat het schip vrij was. Dus geen hypotheek of lening meer, maar in volledige eigendom van de schipper. Daar was men trots op en dat wilde men ook even laten zien.


 Zeilklipper_De_Hoop.16

Op het water kent iedereen iedereen. Ook de schepen herkende men en wist waar ze gebouwd waren. Van het type als zeilklipper `De Hoop` zijn jaren dezelfde modellen gebouwd. Op de werf van Boot was men bewust dat dit geen zeeschip maar een rivieren schip is. Men koos daarom voor vrij lichte huidplaten. Hierdoor kregen deze schepen de bijnaam `Blikkenklipper`. Maar een blikken schip van bijna 100 jaar bewijst toch wel het tegendeel.

© Foto`s: Herman Boot.

Met dank aan Nico de Wit wenst de Stichting Verenigde Booten hem, zijn familie en zijn schip `De Hoop` nog vele jaren een behouden vaart.


Klik hier voor meer informatie over Hendrik Boot.

Klik hier voor het gezin van Hendrik Boot.

stuurlinks stuurrechts

.